Tuesday, December 7, 2010

diariku 1

hye readers....so,hari neh seperti biasa...aku bangun pagi,opssss....jangan ingt aku bangun lambat taw,sebab hari neh aku bangun awal dr biasa.hahahah.new improvement but still kene improve lagi.hahahah....hope,lepas neh aku sentiasa bangun awal....hijrah-hijrah

buka jer mata,fkir....ape nak wat ea...ermmm..many things to do..kemas umah,cuci pinggan,basuh kain,jemur kain...sapu sampah dan,memasak..ish2..ape aku nk masak hari neh...ntah la,tgok dlam peti cam xdek paper jer,ade ikan yang aku agak x suke jer,kulitnyer keras,uwaaaa...nak masak per neh,krang mak balik kene marah sebab x masak lg...plus dengan perlian abah yg menyengat di telinga....tidak...!!!!!....=((

kalau korang nak taw,my beloved abah, encik rosdzi bin yunus,tersangat la suke memperli aku..nak taw kenapa...jeng,jeng,jeng....sbb aku malas masuk dapur.hahaha.memg pantang die anak dara malas masak,tp nk wat mcam ner,memg aku tidak mempunyai kepakaran dalam arena masak-memasak ini.hehehe...antara ayat perlian yang biasa menjadi santapan telinga aku adalah....awak ni kene belajor silat ker,karate ker..sebab nnti da kawin mesti kene terajang dengan mak mentua sbb xreti masak..pedih jer telinga aku,esh2....sabar je la...paling besh semalam aku terkena lagi,sbbnyer aku tnyer ape nama ikan yg nak dibuat lauk semalam..dan jawapannyer adalah...awak pg la cri kamus mengenal ikan-ikan,cri mana yg serupa...aiiiyyoookkk,tidak menjawab soalan langsung...terkena lagi,trus wat muke masam, dan sampai skrg aku tak taw nama ikan tuh,ikan kayu gamaknye..hahaha,lantak la..bukan aku keje dgn ikan2 pon...hehehehehe..ikan oh ikan....kenapa la ko ade mcam2 jenis,penat la aku nk ingt nama korg...

lepas siap sume keje umah,buka jer peti ais..ade la sejenis ikan neh...aku rasa ikan ni ikan yg kuat pertahanan badan sebab kulitnyer keras..hehehe....ape nama ikan neh,ntah...xtaw aku...belek dok belek ikan tuh,bru teringt ikan neh mak pernah wat bakar..so ape lagi,masak nasi n trus cuci ikan....amik daun kunyit, letak garam n kunyit serbuk..bakar jer,tp bakar atas dapur gas.hahahaha...aku xreti nak hidupkan api dgn arang,klu aku hidupkan jugak api  pkai arang,jawabnyer ikan aku x masak smpai ke malam...baik la aku gune dapur gas jer.hahahaha....bakar punyer bakar dah siap...bau cam sedap..(perasan jer aku neh,hehehe)....pastu,wat air asam tuk di cicah dgn ikan tersebut...da siap...ta da..........opsss,sorry.xleh nk snap pic ikan bakar aku sebab hp camera aku rusak.memori card xleh nak detect...huhhuhuhu...

bile mak balik,aku tnyer nama ikan tuh,hehehe...da dapat....ikan CENCARU,seperti pic di bawah,..oppssss...ini adalah ilustrasi semata-mata,ikan bakar aku xsama cam pic di bawah...hhahahaha..truk aku neh,nama ikan tu pon xtaw..parah2...looking at this situation,rasa2nyer cadangan abah tu memg leh pkai la...memg kene cri kamus mengenal ikan2 sedunia.hehehe.wink,wink... 



so...ini yg berlaku pada hari ini,learning about name of fish,CENCARU..sejenis ikan berkulit keras,besar dan merupakan ikan yg hidup di laut, heheheh.so,petang neh pasar...nak suh abah beli ikan yg senang2 jer nak masak..iaitu ikan selar.hahaha..xpyh pening nak masak per,nama ikan tu ape.hahaha...jnji aku xkene perli lagi.hhohohohoh..peace...wink,wink..

jumpe lagi nnti....saya sgt suke meng'update'...hehehee...daaaaa...wink,wink..(^_^)


No comments:

Post a Comment